Donnerstag, 25. Februar 2010

Building Log: Tucan Solution

UPDATE: 2/2019 - Baubericht bei der Tucan ausführlicher beschrieben!
-
Bei meiner Suche nach einer gscheiten FPV Plattform kam ich zu Mike Evans tollen Fliegern.
Er hat brav seine Pläne und viele Details zum Bau in die RCGroups-Foren gestellt. Für die Faulen gibts die Bauteile auch teilweise vorgefertigt.
RCGroups.com Building blog
Flickr Album of Paul Renes Solution Building
and the master himself: Mike Evans Page
Aircraft Center of gravity CALC! <-GREAT!
Schaut Euch auch meinen Baubericht mit Fotos und Tipps an:

Building fotolog "AP Solution"
Ich hab dem Flieger den Beinamen "Tucan" gegeben - warum wohl?
-
Mein setup:
MOTOR: AXI 2820/14
REGLER: MULTICONT BL-40 S-BEC MULTIPLEX
SERVOS: 2x Hitec HS55
Prop: APC 11X10 (first I used 11x4.7 but that was to slow)
RX: ACT DSL8
TX: FUTABA FF10
Gesamtgewicht: 2200g (mit 3200er 3zeller und 150g Ballast)
Schwerpunkt: 13,2cm von der Vorderkante des Flügels
Stallspeed ist ca 24-28km/h!!! - und man kann dieses Ding wirklich sehr langsam landen!




After my search for the best FPV platform I came to Mike Evans great designed Beasts, Crawlers and the "Solution".
He is so kind to put up full plans of his planes and there is a great forum where many builders discuss the plane (I got nearly all my info there)

My setup/used components:
MOTOR: AXI 2820/14
ESC: MULTICONT BL-40 S-BEC MULTIPLEX
SERVOS: 2x Hitec HS55
Prop: APC 11X10 (first I used 11x4.7 but that was to slow)
RX: ACT DSL8
TX: Graupner MX16s
All up weight: 2088g (with 3200mah battery and 150g dead ballast to obtain CG)
my CG (should be): 13,2cm from leading edge of the wing
my stall speed should be at 24km/h!!!


See this picasa album for detailed pics of the building process - it was great fun to build this plane - and I'm not so fond of building planes (or things in general :-)


Building fotolog "AP Solution"
The plane is called the "Solution" - I added "Tucan" to it - see if you can guess why :-)

Montag, 15. Februar 2010

Habu und Twinstar

Franz hat hier eindeutig bewiesen, dass die Habu recht verträglich im Handling ist und dennoch eindrucksvoll schnell unterwegs sein kann. Der Handstart (auch wenn ich ihn fast verpatzt hätte) ist einfach und auch die Bauchlandungen im Schnee (und später dann auf der Wiese) sind kein Problem.

Franz showed clearly that the HABU has a great handling and at the same time can be flown quite speedy, great looking in the air! Handstarting it is easy (altough I nearly made a faulty one here) and landings on snow are a charm.




Das Gewicht und der zusätzliche Luftwiderstand (hallo Luftbremse!) meiner neuen GoPro-Halterung funktionierte wohl nicht so toll. Die TS2 hob nur schwerfällig ab und flog dann auch so. Deshalb hab ich nach einer kurzen Runde schon wieder versucht in meiner Nähe zu landen.

MPX Twinstar2, 3Cel with brushed motors;
The weight and additional drag (hello airbreaks) from my GoPro mount here didn't work that well. The TS2 hardly took of and once airborne it flew quite slow and was harder to control - so I turend in for a landing soon enough not the crash this old bird :-)

Mittwoch, 3. Februar 2010

Tucan Optik-Tuning, aktuelle Ausrüstung auf meinem Foto/Videoflieger

Neben der besseren Sichtbarkeit, wurde auch der Unilog Speedsensor besser montiert. Ausserdem ist hier nochmal genauer zu sehen, wie die GoPro (unten im Plastik Gehäuse) und die Lumix gleichzeitig transportiert werden.




Besides the optical tuning I improved the mounting of the unilog speed sensor. Also you can see better details about how I transport both the GoPro (plastic housing) and the lumix at the same time.